FAQ og support

Her kan du finde svar på mange af de generelle spørgsmål vedr. internet hos Netnørden.

Hvis dit spørgsmål ikke er inkluderet her, kan du kontakte vores support via e-mail på support@netnoerden.dk eller på telefonnummer 31 22 36 30.
Hos supporten vil vi gerne høre om dårlige oplevelser, såvel som gode, sådan at vi har mulighed for at lære af dem og forbedre vores service fremadrettet.
Vi gør altid vores bedste for at besvare mails hurtigst muligt, indenfor vores åbningstid, men hvis din forespørgsel haster, så skriv dette i emnefeltet.

Kan jeg få fibernet?

Selvom udbredelsen af fiber har taget fart de sidste par år, er der stadig mange husstande, der ikke har fået fiber endnu.
Selvom der er fiber i vejen, er det ikke nødvendigvis gravet ind til dit hus endnu og at gøre dette har etableringsomkostninger.
Som udgangspunkt giver vores tilmeldingsform dog en rimelig idé om, hvorvidt der er fiber i jorden ved dig, og om du kan forvente, at der skal en gravning til først.
Hvis du er i tvivl, kan du altid skrive til os på support@noerdnet.dk eller tjekke på tjekditnet.dk for, hvor hurtigt net man kan få på netop din adresse.

Hvordan tilmelder jeg mig Netnørden?

Du kan tilmelde dig gennem hjemmesiden her, men du kan også sende os en mail til support@netnoerden.dk.
Husk at inkluderer dit fulde navn, installationsadressen, samt en mail og et telefonnummer, du ønsker vi kontakter dig på.
Herudover skal der også stå, hvilke(n) tjeneste(r) du ønsker at bestille og til hvornår.

Hvordan bliver forbindelsen leveret og hvor hurtig en forbindelse kan jeg forvente?

Der er forskel på hvilken teknologi din forbindelse leveres over og hvor hurtig forbindelsen i realiteten er, alt efter hvilket produkt du har.
Vores 10.000 Mbps produkt garanteres eksempelvis kun op til ca. 7500 Mbps af netejer og vores 2000 Mbps produkt har kun en 1000 Mbps download hastighed.
En 10.000 Mbps forbindelse leveres som 10G RJ45 ethernet, mens 2000 Mbps og 2500 Mbps forbindelser leveres som 2,5G RJ45 ethernet, hvilket også er kompatibelt med 10G RJ45 ethernet.
Det er ikke muligt at få leveret direkte til et SFP eller SFP+ modul.
Den router vi sælger ved checkout er en Heimgard, der kun kan køre 1000 Mbps og derfor ikke kan bruges til højere hastigheder.

Afmelder I mit nuværende abonnement, når jeg skifter til Netnørden?

Hvis du gerne vil skifte udbyder til Netnørden, kan vi godt afmelde dig hos din nuværende udbyder, men vi skal dog bruge noget information fra dig og dit samtykke til at gøre det. Husk, at hvis opsigelsesdatoen er før et eventuelt opsigelsesvarsel, vil du stadig skulle betale den gamle udbyder indtil varslets udløb.

Hvorfor skal jeg indtaste min adresse, for at I ved, hvad det koster?

Din adresse fortæller os, hvilke infrastrukturejere, der ejer den fiber, der forbinder din bolig til nettet. Netnørden lejer adgang til nettet fra infrastrukturejerne og da deres priser varierer, resulterer det i at vores også gør.

Er der binding på jeres abonnementer?

Nej, der er ingen binding på bredbånd hos Netnørden, men opsigelsesvarslet er løbende måned plus en måned.
Husk dog at du vil blive opkrævet betaling for abonnementet 3 måneder forud.
Hvis du opsiger og har et overskydende beløb ved udløbet af opsigelsesperioden, vil dette dog naturligvis blive refunderet til dig.

Hvad er betalingsintervallet for abonnementet?

Som privatkunde skal abonnementsbetalinger hos Netnørden forudbetales 3 måneder frem.
Det kan dog ske det er for kortere intervaller, specielt det første halve år, eksempelvis for 1 eller to måneders abonnement.
Dette skyldes at opstartsdatoen ikke altid passer ind med betalingskvartalerne, som er hhv. januar-marts, april-juni, juli-september og oktober-december.
Man kan ikke selv vælge sit betalingsinterval og det er heller ikke muligt at udskyde regninger mod et gebyr.

Hvilke betalingsmidler accepterer I hos Netnørden?

Både privatkunder og erhvervskunder kan gennem hjemmesiden betale via kreditkort og Dankort.
Herudover godtager vi også girokort/FI-kort, men det koster et gebyr og fremsendes elektronisk.

Ved betaling via kreditkort/Dankort vil betalingen automatisk blive trukket og betalingen falder oftest den sidste hverdag i måneden.
Hvis du ønsker at ændre, hvilket kort betalingen trækkes fra, skal dette gøres 2 dage inden.
Ønsker du at gøre brug af andre betalingsmetoder, kan supporten hjælpe med, om det er muligt på support@noerdnet.dk.

Hvor hurtigt kan jeg komme online?

Leveringstiden afhænger af mange forskellige faktorer, men gennemsnittet ligger på omkring en uge fra bestilling til levering.
Det tager dog i gennemsnit to uger længere, hvis du ikke ønsker at fravælge din fortrydelsesret på 14 dage.
Hvis der ikke er lagt en forbindelse ind til huset endnu, eller hvis den er gået i stykker, forlænger dette også leveringstiden markant.

Er det et krav, at man også køber en TV-pakke, et telefonabonnement, en email, etc.?

Nej, hos Netnørden sælger vi internet uden, at du tvinges til at tilvælge andre services også. Du kan selvfølgelig vælge at købe en IP-adresse eller lignende, men det er ikke et krav.

Der er fejl på min regning, hvad gør jeg?

Hvis du har fundet en fejl på din regning, kan du kontakte supporten på support@noerdnet.dk.
Er der tale om en fejl, vil vi selvfølgelig hjælpe med at rette den.

Er det et krav, at man tilkøber en router hos Netnørden?

Nej, det står dig helt frit for, om du ønsker at bruge din gamle eller købe en helt anden. Generelt set anbefaler vi dog, at du har en nyere router af god kvalitet for at sikre stabiliteten og farten af dit net.
Vores support har selvfølgelig en mere indgående viden om netop de routere og det udstyr, som vi har, men de vil også gerne være behjælpelige med vejledning i andre routere eller udstyr til dit net. Hos Netnørden er målet at hjælpe dig med at få hurtigt og stabilt net til netop dit behov.

Hvilken type IP-adresse kan man få?

En offentlig IP-adresse, der deles medfølger på alle abonnementer, men ønsker du en fast offentlig IP-adresse, der kun bruges af dig, kan den tilkøbes.
Forbindelsen er både IPV4 og IPV6.

Hvordan opsiger jeg min aftale hos Netnørden?

Du kan opsige dit abonnement hos os ved at sende en mail til support@netnoerden.dk, der inkluderer dit kundenummer, dit fulde navn, installationsadressen, samt den mail og det telefonnummer, du brugte ved tilmelding. Derudover skal der stå, hvilken tjeneste du ønsker at opsige og til hvornår.
Opsigelsesvarslet hos Netnørden er løbende måned plus en måned fra datoen, vi har modtaget opsigelsen. Hvis den ønskede dato er tidligere end det, vil du stadig skulle betale frem til datoen for udløbet af opsigelsesvarslet.

Jeg har opsagt mit abonnement – hvornår kan jeg forvente slutopgørelsen?

Opsigelsesvarslet hos Netnørden er løbende måned plus en måned, og når denne periode er udløbet, vil du modtage en slutopgørelse, der viser, hvad du mangler at betale eller har til gode.
Hvis du har penge til gode hos os, vil refunderingen af disse blive igangsat samtidig med, at du modtager slutopgørelsen. Alt efter betalingsmetoden kan det dog tage nogle dage, inden pengene er tilgængelige på din konto eller dit kort.

Hvor hurtig en internetforbindelse har jeg brug for?

Hos Netnørden tilbyder vi et bredt udvalg af hastigheder, alt efter hvilke kabler den leveres på: 33/33, 100/100, 1000/500, 1000/1000, 2000/1000, 2500/2500 og 10000/10000*.
*Det skal dog noteres at vores 10.000 Mbps produkt kun garanteres med 7500 Mbps af netejer.
Som guideline kan en hastighed omkring 100 Mbps bruges til simpel webbrowsing, e-mails, videokonferencer og normal brug, hvis man er den eneste, der bruger forbindelsen.
En hastighed på 1000 Mbps kan bruges til streaming i HD, at være flere enheder på samtidigt, almindelig gaming og 4K streaming.
Hvis du har et professionelt behov, hvor hvert millisekund tæller eller er meget afhængig af din internetforbindelse, samtidigt med at der ofte er mange på samtidigt med et tungt internet forbrug, kan du drage fordel af en forbindelse, der er højere end 1000 Mbps.

Hvorfor er min forbindelse ikke hurtig nok?

Der kan være flere årsager til langsomt internet. Det kan eksempelvis være at forbindelsen er via kobbernet eller Kabel-TV. Dette skyldes at disse teknologier ofte er mere sensitive overfor belastning og støj på linjen, samt at mange af kablerne efterhånden er meget gamle.
Hvis det ikke er selve infrastrukturen den er gal med, kan det nogle gange være pga. at man bruger en Wi-Fi forbindelse og det kan hjælpe med en simpel genstart af din router. Når dette ikke løser problemet, kan det også være en god idé at kontrollere, om der er opdateringer til dit udstyr, eller prøve at forbinde fra en anden computer.
Langsomt internet kan til tider også skyldes forældet eller dårligt udstyr. Du kan teste dette ved at skifte kabler, investere i en ny router eller tilslutte din computer direkte til dit modem eller din router.
Hvis det specifikt er gaming du har problemer med nettet på, har vi lavet en guide her.

Er der nogle garantier for latenstid eller hastighed hos Netnørden?

Nej og ja. Selvfølgelig gør vi alt, hvad vi kan, for at sikre en så stabil og hurtig forbindelse som muligt. Dette inkluderer både at bruge det bedste udstyr på markedet til nettet, men også at have specialister tilgængelige til at løse problemer, hvis de opstår.
Det kan dog ske, især over kobber eller gennem Kabel-tv, at forbindelsen ikke er stabil hele tiden. Du kan læse mere om garantier her.

Hvilke dage har I lukket?

Vi har lukket 1. og 2. juledag, Nytårsdag. Skærtorsdag, Langfredag, Påskedag, 2. påskedag, Kristi Himmelfart, Pinsedag og 2. pinsedag.

Sælger i... Er det muligt at...?

Pair Bonding, forbindelser til kobber, fast IP-adresse, etc.? Ja.
Hos Netnørden kan vi hjælpe med det meste indenfor bredbånd og services relateret dertil, så hvis lige netop den service, du leder efter, ikke står på hjemmesiden, er du velkommen til at kontakte os omkring det alligevel.